شماره تماس: ۴۱۴۰۹-۰۲۱


علت برداشت خال از نظر زیبایی و پزشکی


معمولا افراد به طور متوسط 30 تا 40 خال بر بدن خود دارند که در برخی تعداد این خال‌ها به 600 عدد هم می رسد و بسیاری از این افراد با وجود این خال‌ها بر بدن خود مشکل دارند، درصد بسیاری از خانم ها و آقایان از وجود خال بر روی پوست صورت و یا بدن خود رنج می برند و وجود این ضایعات پوستی را عاملی می دانند که سبب کاهش زیبایی آنها می شود در نتیجه اقدام برای برداشتن این خال‌های می نمایند که شایع ترین روش در این راستا برداشتن خال با لیزر می باشد..
خال چیست؟

خال چیست؟


خال‌ها در حقیقت ضایعات پوستی هستند این ضایعات پوستی در سایز های مختلف دیده می شود خال‌ها می توانند بر روی صورت به صورت تکی و یا گروهی دیده شوند،

این ضایعات پوستی دو نوع می باشند نوع اول که به آنها پاپول (ضایعه پوستی برآمده) (Papule) گفته می شود و نوع دیگر که به آنها ماکول (ضایعه پوستی هم سطح با پوست) (macule) گفته می شود، خال‌ها انواع مختلف دارند، بعضی از خال‌ها از بدو تولد به همراه انسان هستند و برخی دیگر با گذشت زمان بر صورت و یا اعضای دیگر بدن پدیدار می شوند.

به طور کلی اگر بخواهیم خال‌ها را دسته بندی نماییم باید بگوییم که خال‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: خال‌های ملانوسیتی اکتسابی و خال‌های ملانوسیتی مادرزادی خال‌ها می توانند رنگ های متنوعی داشته باشند و بر عکس آنچه عموم افراد می پندارند خال‌ها تنها با رنگ قهوه ای دیده نمی شود.

انواع خال‌هاي پوستي


خال‌ها انواع مختلفی دارند که برای برداشتن خال‌های موجود با روش های مختلف لازم است که نوع این خال‌ها را شناسایی کرد،که در ادامه به شرح چند نوع از این خال‌ها خواهیم پرداخت.


خال دیسپلاستیک

خال دیسپلاستیک

این خال‌ها به نسبت خال‌های دیگر دارای سایز بزرگتری می باشند و دارای مرزهای نامنظم و نامشخص هستند و ممکن است دارای رنگی یکنواخت نباشند و رنگ آن از صورتی کم رنگ تا قهوه ای سوخته متغیر می باشد.
خال پیوستگاهی

خال پیوستگاهی

این نوع خال به مقدار بسیار کمی برجسته می باشد و دارای سطحی ناصاف است که رنگ آن بین قهوه‌ای روشن تا سیاه متغیر می باشد این نوع خال در تمامی نقاط بدن به وجود می آید.
خال مرکب

خال مرکب

این نوع خال توسط گروهی از سلول های nevus به وجود می آیند و هم درغشا و بافت درم و هم در اپیدرم دیده می شوند.
خال درمی

خال داخل درمی

رنگ این خال عموما هم رنگ با رنگ پوست می باشد و به شکل گنبدی بر روی پوست دیده می شود این نوع خال معمولا در سنین بالا بر روی پوست دیده می شود.
خال هاله ای

خال‌های هاله ای

این نوع خال‌ها معمولا با هاله ای سفید رنگ در اطراف خال دیده می شوند، این خال‌ها را معمولا در رده ی خال‌های خوش خیم دسته بندی می نمایند و معنای آن این است که این خال‌ها نمی توانند خال‌های سرطانی باشند، این نوع خال هم در بزرگسالان و هم در کودکان دیده می شود و بسیاری از افراد که برای برداشتن خال با لیزر به مراکز پوست و زیبایی مراجعه می نمایند از وجود این خال‌ها بر بدن و علل الخصوص صورت خود رنج می برند.
خال ابی روی پوست

خال آبی

اصولا این خال‌ها جزء خال‌های بی خطر هستند از نظر ظاهری این خال‌ها برجسته می باشند و سایز آنها معمولا کوچک می باشد.
خال اسپیتز

خال اسپیتز

این نوع خال از نظر بافت شباهت به ملانوم بدخیم دارد اما در حقیقت جز خال‌های بدخیم دسته بندی نمی شود و می تواند در افراد با رده های سنی مختلف دیده شود.
خال اسپیلوس

خال اسپیلوس

این نوع خال را به صورت ضایعاتی قهوه ای بر روی پوست افراد دیده می شود، پوست حوالی این خال‌ها تیره تر از پوست افراد می باشد.
خال بکر

خال بکر

این خال در دوران بلوغ در میان آقایان دیده می شود که بیشتر بر روی سینه و بازو ها این نوع خال دیده می شود.

از دیگر خال‌های موجود می توان به خال ملانوسیتی، خال مادرزادی، خال عروقی، خال مویی و خال غدد سبابه و... اشاره نمود که برداشتن خال با لیزر می توانند راه حلی برای از بین بردن این ضایعات پوستی باشد.

روش های برداشتن خال


تشخیص روش مناسب برای هر نوع خال، فقط بر عهده ی متخصص پوست و مو می باشد. پزشک درماتولوژیست، در زمان معاینه تشخیص می دهد که از کدام روش برای برداشت خال مورد نظر استفاده شود. خال‌ها انواع بسیار متنوعی دارند و هر نوع خال، نشانه های بصری مخصوص به خود دارد. به همین دلیل، روشی که برای برداشت آن مناسب است، فقط توسط پزشک متخصص پوست و مو، بعد از معاینه، لمس و بررسی چشمی قابل تشخیص است. به همین دلیل، نمی توان در چند جمله یا نوشتار، یک روش را برای یک نوع خال پیشنهاد نمود.

به طور کلی روش های برداشتن خال به شرح زیر است:
یکی از متداول ترین راه های برداشتن خال سوزاندن آن به واسطه ی دستگاهی به نام کوتر می باشد.

سوزاندن خال با کوتر
معمولا، خالهای بزرگ و گوشتی (که از نوع پاپول هستند)، با روش جراحی برداشته می شوند که بسته به محل و نیاز، یک یا دو بخیه نیاز دارد. بخیه نیز حدود ۱ هفته بعد برداشته می شود و ممکن است خط نازکی که اثر برداشت خال است در محل باقی بماند.

در این روش با بی حسی موضعی اقدام برای برداشت خال‌های موجود می شود این روش توانسته محبوبیت زیادی در میان افراد و همچنین پزشکان پیدا نماید، باید دانست که این جراحی یک جراحی ساده می باشد و در یک جلسه و در زمانی کمتر از ۲۰ دقیقه قابل انجام است.

برداشتن خال با جراحی
روش کرایو، روشی نوین در برداشت ضایعات پوستی می باشد که ممکن است یک یا چند جلسه زمان نیاز داشته باشد تا خال‌ها به صورت کامل از بین بروند. در این روش، از نیتروژن مایع استفاده می شود که دمایی حدود ۱۹۶- درجه سانتیگراد دارد. نیتروژن مایع، در مخزن مخصوصی نگهداری می شود و توسط لوله ی واسط و فلاکس، به سری خاصLiquid Nitrogen Spray مرتبط شده و در زمان انجام عمل، از آن خارج می شود.

برای برداشتن زگیل و برداشتن خال، این گاز توسط دستگاه مذکور، به محل شلیک می شود و باعث انجماد فوق العاده سریع آن می شود. کاربرد این روش، بیشتر برای skin tag ها یا ضایعات پوستی برآمده می باشد و درد و پیامد خاصی ندارد.

برداشتن خال با کرایو
در این جراحی با بهره گیری از امواج رادیویی قسمتی از بافت پوست برداشته شده که این برداشت با فرکانس های بالا اتفاق می افتد که می توان گفت به نسبت روش های دیگر روش نسبتا جدیدی می باشد.

برداشتن خال با رادیو فرکانس
این روش برداشتن خال، در واقع، همان روش کوتر است که بین عموم، به روش برداشتن خال با لیزر مشهور شده است. این روش، یکی از مهم ترین دلیل مراجعه ی افراد به مراکز پوستی می باشد.

برخی خال‌ها و زگیل ها با روش «کوتر» برداشته می شوند که نوعی سوزاندن موضعی با دقت بالا می باشد. این سوزاندن، با جریان برق کنترل شده و دستگاه مخصوص انجام می گیرد. بدین ترتیب که یک صفحه ی فلزی مخصوص در محلی نزدیک ضایعه قرار داده شده، و سوزنی ظریف اطراف خود خال یا زگیل وارد می شود. بدین ترتیب، محل ضایعه به دقت سوزانده شده و خال یا زگیل از بدن جا می گردد. بنا بر این، اشعه لیزر در این فرآیند مورد استفاده قرار نمی گیرد. این عمل نیز، در یک جلسه و در زمانی کمتر از ۲۰ دقیقه قابل انجام است. در این فرآیند از پماد بی حسی استفاده می شود.

برداشتن خال با لیزر

آیا امکان برگشت خال هست؟


آیا امکان برگشت خال هست؟
باید گفت که پزشکان در تلاش اند که با استفاده از روش های برداشت خال، بازگشت خال‌ها را به حداقل رسانند اما باید دانست که در برخی از موارد شاهد بازگشت دوباره ی این خال‌ها هستیم. در نتیجه لازم است در انتخاب تیم پزشکی برای برداشت خال دقت نمود و این امر مهم را به متخصصینی در کلینیک خدمات پوست و زیبایی سپرد که صلاحیت انجام این کار را دارند.

برداشتن خال با لیزر درد دارد؟


برداشتن خال با لیزر درد دارد؟
برداشتن خال با لیزر (روش کوتر) عاری از هرگونه درد می باشد و به لطف بی حس کننده ها فرد در هنگام برداشت خال کوچک ترین حس ناخوشایندی نخواهد داشت.

چه نوع از خال‌ها را لیزر می کنند؟


چه نوع از خال ها را لیزر می کنند؟
عموما خال‌هایی با سایز کوچک، بدون برجستگی و غیر سرطانی را می توان با روش کوتر از بین برد. البته باید گفت که نظر پزشک متخصص در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.

آیا برداشتن خال عوارض دارد؟


آیا برداشتن خال عوارض دارد؟
در برخی از موارد برداشتن خال می تواند سبب شود که گوشت اضافه در ناحیه ای که خال از آنجا برداشته شده است حاصل شود در نتیجه لازم است در انتخاب پزشک متخصصی که این برداشتن خال به او سپرده شده است دقت لازم را نمود.
˃ ˂

مراقبت های بعد از برداشتن خال


بعد از برداشت خال باید مانند لیزر موهای زائد مراقبت هایی را در نظر گرفت که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

1 اگر برداشت خال با جراحی صورت پذیرد لازم است که چند روز بعد از عمل، برای باز کردن بخیه، به کلینیک مراجعه نمود.

2 لازم است محل بخیه، تمیز و بدون آلودگی و مورد تحریک، کشش و تکان واقع نگردد.

3 ممکن است پزشک متخصص، مصرف آنتی بیوتیک را نیز تجویز کند که این امر کاملا وابسته صلاح دید پزشک است. هم چنین، ممکن است برای ترمیم ناحیه ای که برداشت خال در آن صورت گرفته است، پزشک متخصص پماد نیز تجویز نماید.

4 در روش کرایو، صرفا از پماد اکسید روی zinc oxide برای ترمیم محل استفاده می شود که پمادی بی بو و بدون عارضه است.

5 در روش کوتر نیز، معمولا از پانسمان کوچکی در محل استفاده می شود و ممکن است پزشک متخصص، وابسته به عمق و نوع خال، پماد نیز تجویز نماید.

کدام خال‌ها را نباید لیزر کرد؟


باید گفت که برداشتن خال با لیزر (کوتر) برای تمامی خال‌ها نمی تواند مفید واقع شود از جمله این خال‌ها می توان به خال‌های سرطانی و همچنین خال‌هایی سایز بزرگ و حالت برجسته دارند اشاره کرد.


برداشتن خال با لیزر چگونه است؟


روش برداشتن خال با لیزر (کوتر)، نوعی سوزاندن موضعی با دقت بالا می باشد. این سوزاندن، با جریان برق کنترل شده و دستگاه مخصوص انجام می گیرد و در میان افراد توانسته است محبوبیت زیادی کسب نماید.
برداشتن خال با لیزر چگونه است ؟

تفاوت برداشت خال با لیزر با دیگر روش های برداشت خال


یکی از بزرگترین تفاوت هایی که روش لیزر با روش جراحی دارد این است که در این روش از تیغ جراحی ای استفاده نمی شود و تنها گرمای حاصل از جریان الکتریکی کنترل شده، باعث سوختن خال و در نهایت منجر به از بین رفتن خال‌های موجود می شود.

مدت زمان برداشت خال با لیزر چقدر است؟


در خصوص مدت زمان برداشت خال با روش لیزر باید گفت که زمان این روش بستگی به میزان، بزرگی و کوچکی و هم چنین تعداد خال‌های مورد نظر دارد در نتیجه نمی توان مدت زمان معینی برای این عمل برداشت خال در نظر گرفت.

هزینه برداشتن خال با لیزر


هزینه ی برداشت خال با لیزر (روش کوتر) به عوامل متعددی از جمله تخصص تیم پزشکی، تعداد خال‌هایی که باید برداشته شوند، نوع خال‌ها و... بستگی دارد در نتیجه نمی توان هزینه ای مشخص برای آن در نظر گرفت. لازم است در جلسه ی مشاوره ی اولیه در کلینیک پوست و مو جلوه ماندگار در خصوص این هزینه اطلاعات لازم را کسب نمود.

دیدگاه‌ها

(1) سهیلا 1399-05-12 23:38
امتیاز این نظر: +1

چقدر علم پیشرفت کرده و چقدر راحت میشه این کار رو انجام داد/واقعا ممنونم

(2) ناشناس 1400-05-26 15:12
امتیاز این نظر: +4

سلام وقتتون بخیر.من لیزر موهای زائد رو با دستگاه دایود اولیپ انجام دادم.بعد جلسه دوم و استفاده از پماد زینک اکساید دوبار یک لایه پوست سفید روی خالم رو گرفت.آنرا کندم اما اطراف خالم متورم شد و خالم فرورفته شد.امروز بعد از یک فشار ساده روی صورتم کنده شد.برای من ناراحت کننده است.الان فقط یه سوراخ قرمز باقی مونده.از نوع پیوستگاهی بود. سوالم اینه که...
1.امکانش هست دوباره جاش خال رشد کنه؟
2.چطور ازاین زخم مراقبت کنم؟
3.اگه دیگه خال رشدنمیکنه،چطور این لکه و فرورفتگی روازبین ببرم؟

(3) مدیر روابط عمومی 1400-05-30 23:25
امتیاز این نظر: -1

به نقل از ناشناس:
سلام وقتتون بخیر.من لیزر موهای زائد رو با دستگاه دایود اولیپ انجام دادم.بعد جلسه دوم و استفاده از پماد زینک اکساید دوبار یک لایه پوست سفید روی خالم رو گرفت.آنرا کندم اما اطراف خالم متورم شد و خالم فرورفته شد.امروز بعد از یک فشار ساده روی صورتم کنده شد.برای من ناراحت کننده است.الان فقط یه سوراخ قرمز باقی مونده.از نوع پیوستگاهی بود. سوالم اینه که...
1.امکانش هست دوباره جاش خال رشد کنه؟
2.چطور ازاین زخم مراقبت کنم؟
3.اگه دیگه خال رشدنمیکنه،چطور این لکه و فرورفتگی روازبین ببرم؟



با سلام و تشکر از تماس شما با کلینیک جلوه ماندگار
مواردی که شما فرموده اید نیاز به ویزیت پزشک متخصص پوست و مو دارد.
تشخیص نوع خال، علت تشکیل آن و زخم مربوط و درمان لکه ها نیازمند ویزیت و بررسی حضوری است و از طریق فضای مجازی و یا مطالب موجود در اینترنت امکانپذیر نیست و چه بسا باعث بدتر شدن بیماری نیز بشود.
برای هماهنگی زمان ویزیت می توانید با شماره ۰۲۱۴۱۴۰۹ تماس بگیرید و یا با پرکردن فرم مشاوره، همکاران ما در این مورد با شما تماس خواهند داشت.

(4) Guest 1400-06-23 14:28
امتیاز این نظر: 0

سلام به نظر شما بعد از لیزر کردن خال اونو ببندیم یا نه

(5) مدیر روابط عمومی 1400-06-25 14:49
امتیاز این نظر: -1

به نقل از Guest:
سلام به نظر شما بعد از لیزر کردن خال اونو ببندیم یا نه


با سلام و تشکر از تماس شما
در بعضی موارد نیاز به بستن وجود دارد و در بعضی موارد خیر
تشخیص این موضوع فقط توسط پزشک متخصص پوست و مو امکان پذیر است.

(6) Guest 1400-11-14 14:32
امتیاز این نظر: 0

سلام‌من‌خال‌های‌ریزی‌تو‌صورتم‌دارم‌تا‌حالاهم‌به‌هیچ‌متخصص‌مراجعه
نکردم‌یعنی‌میشه‌با‌لیزر‌از‌بین‌رفت

(7) مدیر روابط عمومی 1400-11-17 23:27
امتیاز این نظر: 0

به نقل از Guest:
سلام‌من‌خال‌های‌ریزی‌تو‌صورتم‌دارم‌تا‌حالاهم‌به‌هیچ‌متخصص‌مراجعه
نکردم‌یعنی‌میشه‌با‌لیزر‌از‌بین‌رفت


با سلام خدمت شما
بله، می تواند با روش کوتر، لیزر یا کرایو از بین برود. لطف بفرمایید برای مراجعه حضوری با شماره ۰۲۱۴۱۴۰۹ تماس داشته باشید.

(8) Guest 1400-11-20 13:48
امتیاز این نظر: +1

سلام خسته نباشید کدوم روش از بین بردن خال دردی رو حس نمیکنه شخص ؟

(9) مدیر روابط عمومی 1400-12-01 11:27
امتیاز این نظر: +1

به نقل از Guest:
سلام خسته نباشید کدوم روش از بین بردن خال دردی رو حس نمیکنه شخص ؟


با سلام
برای حس نکردن درد، بهترین روش برای برداشت خال، روش کرایو می باشد.
منتهی به شرطی که خال، از نوعی باشد که بتوان آن را با روش کروایو برداشت.

(10) حسن 1400-12-14 14:37
امتیاز این نظر: 0

سلام من یه خال بالای لبم دارم اگه اونا با لیزر وردارم
جاش مو در میاد یا نه؟
چون جای رویش سیبیله

(11) مدیر روابط عمومی 1400-12-20 22:31
امتیاز این نظر: -1

به نقل از حسن:
سلام من یه خال بالای لبم دارم اگه اونا با لیزر وردارم
جاش مو در میاد یا نه؟
چون جای رویش سیبیله


با سلام، این امکان وجود دارد که بعد از برداشت خال، مو در آن محل رشد ننماید.

(12) پریا 1401-05-26 18:02
امتیاز این نظر: 0

من خالم روی صورتم و کنار لبم هست و حدودا ۶ سانتی متره با چه روشی میتوان ان را از بین برد؟

(13) مدیر روابط عمومی 1401-05-26 18:03
امتیاز این نظر: 0

به نقل از پریا:
من خالم روی صورتم و کنار لبم هست و حدودا ۶ سانتی متره با چه روشی میتوان ان را از بین برد؟


با سلام
نیاز به ویزیت حضوری می باشد

(14) میترا 1401-06-19 00:17
امتیاز این نظر: +1

سلام وقتتون بخیر
من یه خال روی صورت دارم میخواستم بردارم منتهی میترسم جاش بمونه..

(15) مدیر روابط عمومی 1401-06-19 14:46
امتیاز این نظر: 0

به نقل از میترا:
سلام وقتتون بخیر
من یه خال روی صورت دارم میخواستم بردارم منتهی میترسم جاش بمونه..



با سلام
اگر برای برداشت خال، پزشک متخصص ویزیت کند و به روش صحیح و مناسب برداشت انجام شود و بعد از برداشت خال از کرم ترمیم کننده استفاده شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

شما نمی توانید نظری ثبت کنید.

امتیاز این مطلب

7 کاربر به این مطلب رأی داده (اند).
امتیاز داده شده به این مطلب تا کنون: ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال (5 از 5)


وب سایت اختصاصی درمانگاه تخصصی پوست و مو جلوه ماندگار / تمامی حقوق برای مسؤولین درمانگاه محفوظ است / طراحی و توسعه: تیم IT درمانگاه
ارسال فرم مشاوره کلینیک جلوه ماندگار تماس با کلینیک جلوه ماندگار